Tuesday, August 13, 2013

Eid's Highlight

Bismillah.







happy eid mubarak everybody! On a brighter note,

sorry its a little late but hope you all had a great eid :) 

Jumu'ah Mubarak! :D macam biasa. sudah saya nyatakan bahawa saya satu kampung dengan neelopa tak bermaksud saya tumpang glamour neelopa. 


talk about raya. mesti banyak wishes yang ucap selamat buat kita sebagai pemenang yang telah berlawan dengan nafsu dan blah blah blah. thank you for the wishes TAPI one of the wishes yang agak tersentuh tahap tadah air mata goes to my old bestfriend. Hakeem. truly friendship. and i was so touched with him and thank God for all the memories we shared :')


i cried okay waktu baca text dari dia. dah 6 tahun kitorang kenal. dari zaman myspace sampai zaman android jellybean. He is the one yang selalu teman aku and stick dengan aku. dan he is the one yang tak pernah kesah soal duit untuk call aku from Singapore to Malaysia. 

it is so sad knowing that lepas ni, kitorang dah tak boleh contact for two years since he have to join National Service in Singapore. anyway. im wishing the best for you Teri for short. i know we're close, but still too far. so be good. and congratulation for your marriage! soon to be lah. aww <3 kau lah kawan pertama aku yang akan kahwin taklama lagi and thank you for sharing the happiness with me. im so excited for you boy :D




Once a year balik Kelantan, jadi haruslah dan wajar untuk aku busy kan diri untuk tawaf satu kelantan. Kalau boleh. I want to meet many people as many as i can. kalau tak ada raya, aku tak rasa aku akan berjalan untuk kenal saudara mara. sincerely okay. 



dan seboleh boleh nya aku cuba manfaatkan raya kali ini. for the first time. Ini solat raya pertama aku. Since sebelum ni aku tak pernah solat raya sebab aku selalu acah acah sibuk dan bermonolog dalaman bahawa solat raya is not a priority. Yes ia memang bukan lah priority, tetapi cukup untuk lebih melengkapkan sebagai permulaan raya selepas solat subuh. even hakikatnya, aku rasa solat sunat aku tak sempurna, the least i can do is tau tertib cara. and niat. luckily makcik kampung semuanya friendly belaka. So a day before raya, i asked my makcik sebelah kampung untuk guide aku for tomorrow's solat sunat. Semoga Tuhan memberkati mereka.  and remember, everyday is a process of learning. and there is no malu malu ketika hendak belajar. 



and after the eid's prayer. we visited our grandparents' graves while we're in Kelantan. My raya just gets better and better huh? and btw. even it is too mainstream untuk saya bercerita tentang baju raya. tetap saya nak cerita. (takder siapa pun kesah pasal baju raya kau tasha) well. This year. baju raya saya warna pink. Okay. First time ada baju warna pink dan ia nya tak lah teruk mana. :3 #batikkelantan

since dulu sampai sekarang. iman masih tak reti nak pakai sampin sendiri. aku yang gegel ni pun tau ikat sampin. and aku masih simpan entry raya 2011. dan tahun ni dia still pilih warna biru. asik asik biru. geng orang barisan nasional letteww. lewlz.  

 just like before. Ezrin tak ada dengan kami during raya. whattasmallfamily. 

 setiap kali raya mesti baju semua tak sama. ekceli teringin sebenarnya nak pakai sedondon. Tapi tak sehati. semua ada taste masing masing. nantilah. when in time i have my own children, meeting a guy with the same value of success. i will makesure kitorang akan pakai sedondon. sweet gitteww. love is easy huh?  :3 

dan cerita sampin dia tak habis lagi sebenarnya.

this is what we call girl's power. :3
age gap 6 years sekalipun doesn't mean aku tak boleh kejar tinggi dia. 
yes. we've grown up. dah boleh kawin. yeay! :3 *jangan nak gatal sangat please tasha*


rutin. Skype with Ezrin and his fiance setiap kali raya tak kira apa raya sekalipun raya haji raya fitri raya cina raya india raya natal. walau jauh. setiap momen harus dikongsi bersama. :')
projek raya bermula. dan aku rasa abah Nazan tak perlu buat semua ni. -_-"
Abah, youre almost 60. not 6. sekian.

 basically, walaupun tokwan and mek dah tak ada. tapi aku masih ada moyang lagi. urusan umur, bukan urusan kita untuk tentukan apa apa. dan ia mengingatkan kita tentang aku sendiri dan yang terdekat bahawa bila bila masa pun boleh pergi dulu. 



 at first, semua tak nak bergambar. malu etc etc.tapi aku ni garang orangnya. lulz. aku paksa dan paksa finally i can captured this moment. macam aku cakap tadi. the least i can do before I die, aku mampu jumpa orang yang tersayang dan kongsi the moment dengan seramai yang mungkin. lebih lebih lagi dengan keluarga terdekat.   

i dont know how it happens. but it just happens. what can i say?  




RAYA KEDUA : too poor aku terlupa untuk charge battery camera. powerbank tak bawak. :'( sedih. gambar macam tahpaper jer semua. hmm. tapi takper, aku postive jer. nama pun blog syok sendiri. 

 sama ada aku yang batak atau tak ambil tahu. 
tapi aku tak pernah tengok benda alah macam ni. 
  ini pulut apa aku tak ingat tapi not bad. 

 antara gelas dan raya memang tak ada kaitan langsung. tapi aku tertarik dengan gelas ni sebab aku rasa gelas macam ni dah jarang jumpa. ada tomato. ada bawang. ada cili besar. bagi aku cantik dan unik.


i forgot to post about how bling'd the hell out my abaya for second raya. I was so shiny and glittery <3 too many labuci. it was glorious! aku dah lah artis. terlajak glamour kadang kadang susah jugak. hmm. tapi sebab mama Suria yang hadiahkan. Why not. 


 nothing much tapi tiba tiba aku terjumpa video raya dua tahun lepas yang aku sendiri tak ingat masa bila aku record. hmm. 

 RAYA KETIGA : 

ramai yang ambil berkat untuk kahwin bulan syawal. jadi umum dah boleh faham kalau raya ke tiga sibuk semua nak buat wedding party. 


wedding party kali ni dekat sempadan Siam. jadi i experienced something new with their.. errmmm. im not sure either it is a culture atau trend masa kini. hmm. *gosok dagu* 

sebagai pelajar interior architect, saya tak dapat pasti pintu gerbang ni design dari negara mana. tapi, ianya sangat rare okay. dan aku akan appreciate setiap inci design yang ada dimuka bumi. cool. *thumbs up*
kampung style (Y)

okay. kakak yang baju merah tu nama dia Kak Lah. dia sangat suka mengilai. sometimes, her story is not really funny pun but by seeing she laugh, it makes me wanna laugh too. dan everytime aku balik kampung aku akan sentiasa cuba untuk dekat dan kenal dengan orang kampung so that tak ada lah diorang awkward atau janggal dengan kita. dan masa ni lah kita nak kenal2 dengan orang kampung dan sedara mara and feel the moment with em. 
amaran : jangan ganggu saya makan. 
budak zaman sekarang terlalu maju. aku sendiri tak uptodate macam ni. dan ini membuatkan aku teringat zaman kanak kanak aku kalau balik kampung kitorang main lawan gasing, kejar ayam. kejar lembu. jerit dalam perigi to hear our own echo. ouh i miss that 90's moment how we are so creative to create our own game :')


mengikut kepercayaan karut, siapa yang dapat bunga pengantin akan kahwin dulu. jadi kakak Nadia berebut bunga dengan aku sebab takut kalau aku kahwin dulu. piss off. muka aku ada muka nak kahwin ker. ambik lah bunga tu ambik laaaaaaa! *eyes rolling*


 ouh yeah. kalau bali Kelantan, tak sah kalau tak singgah rantau panjang. kawasan bebeas cukai dimana banyak barang barang yang murah dari outfits, shoewear, pinggan mangkuk, buah, barang kahwin, accesories and blah blah blah. You name it. 


 orang kat sini jual emas tepi jalan dan mereka okay.
 tak ada samun. tak ada ragut. tapi i bet ini bukan emas tulen lah :P
toys toys toys. When i was 5, i used to scream and hysteria bila nampak kedai mainan macam ni. yeah. mestilah. the way dia longgok mainan tu macam best jer.


 whooaa. i used to be crazy jugak bila nampak tit bitz yang bersepah macam ni. gewwamzz.

 so crowded tau tempat ni. dan panas. luckily aku dah memang hot jadi tak der lah aku rasa sangat kepanasan cuaca dekat sini. lewlz. :3

okay. aku syak lepas ni orang akan benci aku secara pukal. hmm. 



 ada gaya macam rita rudaini dalam drama sehangat asmara tak? wkwkwkw :P
 okay tolong jangan maki saya.

nothing much yang aku beli. i dont find anything yang aku nak. tapi aku cuma beli buah jambu. yes. yang dalam plastik dekat tangan aku. itu jer yang aku dapat. jambuuuuuu :*

left, kitorang makan lah apa lagi. dekat sini yang paling famous ialah makan. dan kedai makan yang agak 'soho' atau orang keyyel kata Terkenal ialah kedai Mee Sup Kak Mah. Soho sangat sampai Danny Xfactor pun ada makan sekali dekat sini. Duduk satu meja dengan aku pulak tu! But too bad aku malu nak amik gambar dengan danny. Malu. Dan sekarang aku menyesal sebab korang mesti fikir aku tipu kan. Hmm. tapi serious. Danny X factor makan sebelah aku jer. tolong lah percaya. 
sekali lagi. muka serius bila makan. mohon jangan kacau. 



 operasi makan tak habis di situ bila im craving for Ice Cream Baba. :* nama macam mamak. tapi takder lah mamak mana. 
 apa yang special sangat tentang ice cream baba  sampai setiap kali balik kelantan aku mesti akan cari benda alah ni. sedap tau. kalau dekat keyyel, tutti frutti. tapi dekat sini ice cream baba.  
  kenapa aku kata dia macam tutti frutti? 
sebab dia ada semua ni yang akan dicampur on the top of ice cream :3 nomnomnom.
  it started with, sticky rice (pulut) on the first layer. lepas tu. dia letak roti, and lepas tu baru dia letak ice cream. and atas ice cream tu barulah dia letak jagung. susu. kacang etc etc etc. it is unique how sticky rice can be blend with ice cream? i've never ever think in this such creative ways :D 
 dah siap! ice cream baba atau nama lain dia 'acah acah tutti frutti'  colourful gitteww <3 and lupa nak bagitau. each cup only cost RM2.00 murah kan? haaaa. kau ingat kau boleh dapat ker tutti frutti besar macam ni? dua ringgit pulak tu. kenot kenot. 

nampak sedap kan? tasha kot. mana makan yang tak sedap. :P 

 tepat2 waktu asar, kitorang singgah dekat Masjid Cina located at Rantau Panjang.


 seriously. sesuatu yang agak unik tentang masjid ni sebab dia cantik and it fulls with Chinese influence. the roof, the column, the tiles, the ornament and everything. 

 ekceli. tak ada lah banyak sangat unsur cina. sebab yang paling dominan sekali ialah the roof. tapi column dia biasa jer. tak ada unsur cina pun tapi tetap cukup untuk menggambarkan cainis :) 

it is something good if we have this kind of design at our own country since it could be something yang boleh inspire non muslim to get close with Islam and to know how Islam is meant for everyone. :') 
Acah acah di China <3 



left. our last activity was, pergi ke Mundok Thailand. kami pergi tanpa passport. gangster tak? lewlz.
actually kawasan ni tertutup dengan pagar and ada askar jaga untuk pastikan tak ada orang seludup barang2 haram seperti pil kuda. dadah. dan yang sewaktu dengan nya. U can see belakang tu ada sampan dan sampan tu lah yang jadi pengangkutan utama untuk bawak orang dari kelantan ker Golok, Thailand. bukan susah pun nak kahwin dekat golok. nampak tak permainan dia dekat situ? lewlz. 


aku tarik abam askar ni untuk tangkap gambar dengan aku. tapi dia lari pada mulanya. abam askar ni malu malu jer dengan aku. jangan lah malu. saya bukan nak gigit awak puns. lewlz. wkwkwkw :P *ciss. kenapa aku gatal sangat ni*

 dah malam. balik. kelantan hari hari hujan. negeri yang penuh rahmat. :3 


dan untuk RAYA KEEMPAT operasi balik semula ke Rawang, Selangor. bye bye Kelantan(Y) dan ini adalah antara kit kit wajib untuk saya setiap kali travel jauh. 



P/S :  sia sia jer ada muka kiut. Duit raya sikit pun tak dapat tahun ni. hmm. cewdihz. :'(

sedih sedih aku. aku rasa sedih lagi untuk muslim alike di luar sana yang menyambut syawal dengan penuh kesederhanaan, it reminds of how lucky we are. you know through the world, when people are celebrating eid, some people never can taste it. On that time, who lived on the street, who had no ability. and they are living the same life everyday..SO, to all readers, please never wish to stop pray.





















we are very lucky to be here and have so many blessings to be grateful for. Ameen. 



No comments: