Tuesday, April 2, 2013

Sick of

Bismillah..


tengok ni. masalah lagi nak mula kan ayat dalam blog. saya tak creative lah nak berfrasa frasa bersastera sastera. tiba tiba teringat. waktu SPM. Subjek BM aku dapat B+. Subjek Ingliss dapat A+ ! takder lah A+. A jer.. cantek! *Nak cerita dia terel inglis letteww* LOL. 

no lah. its all about keberkatan aku rasa. sebab aku tak baik dengan cikgu BM aku, aku memang tak suka dia. aku memang tak suka tahap gila babi bak hang. dalam kelas. Cikgu ni mesti suka point aku. sampai pernah dia point aku satu benda. bagi aku dia aibkan aku. dan kawan lelaki aku kata.

"tasha. kalau aku jadi kau, aku rasa nak baling kerusi dekat dia"  LOL. salah aku jugak.


POINT PERTAMA : 

benda paling aku ingat dia point aku depan khalayak ramai. bila salah seorang class mates aku tanya aku soalan BM. soalan dia berbunyi. 

"apa yang dimaksudkan dengan ayat pasif?"

kawan aku siku aku. 

Kawan : "tasha. apa jawapan dia?"
aku       : "ayat pasif tu maksud dia..."

Cikgu : "awak tak payah nak tanya Nadira (cikgu ni panggil aku Nadira) dia tu apa pun tak tahu dalam kelas asik tidur. kalau awak semua nak tahu. Nadira ni jenis orang yang keras kepala. kepala dia jer betul. sikit pun tak nak dengar cakap orang"

and masa tu memang aku berapi lah cerita dia. cuma aku tak tunjuk. cakap pasal aku depan satu kelas. aku tak kasi muka kerek kat cikgu tu. sebab aku ni hipokrit orangnya. dia cakap macam tu . aku gelak jer konon tak ada apa apa yang berlaku. tapi dalam hati Tuhan jer tahu. aku ni dah lah garang orangnya. lulz. :P

sebenarnya aku memang terkenal dengan orang yang tak ada perasaan. jadi tak ada orang yang kesah tentang perasaan aku pun kalau sakitkan hati aku sebab diorang pikir. "tasha mana pernah touching" 




"tasha. aku tengok kau ni hari hari suka jer. tak penat ker?" - Syahril

kalau aku tunjuk aku sedih. apa korang boleh jamin untuk aku? haha. 


"setiap kali aku dengar tasha gelak. dia macam tak ada masalah." -  Fatin

kalau dah setiap hari nampak aku gelak. nampak aku happy. nampak aku takder masalah sedangkan setiap benda masalah bagi aku. nak matching colour spenda dengan bra pun jadi masalah untuk aku tahu.  


"tasha kau ni aku tengok jenis tak kesah pasal lelaki kan?" - Fahmi

perlu ker aku tunjuk aku  kesah pasal lelaki? dan apa aku dapat kalau aku kesah pasal lelaki? sorry. aku bukan jenis yang percaya lelaki. aku dah fed up dan serik lah weyh cakap pasal lelaki. so kenapa aku perlu kesah? living your own life. perbaiki diri kau. itu lebih bagus.



"tasha, kau tak touching ker dengan apa yang dia cakap tadi?" - Yaya

entah. aku faham jer kalau orang tu Troll aku. tapi aku malas nak touching and malas nak make it worth the fight. kalau bercakap boleh membawa kemudaratan. baik aku diam.


"tasha. kau garang sangat lah dengan lelaki. dia nak kawan dengan kau tu" - shahir

ada aku kesah? boleh berkawan tapi ikut jer lah cara aku. cara yang aku selesa. dan aku suka untuk tahu macam mana seorang kawan yang betul betul nak berkawan mampu sabar dengan aku. 


"Nadira. jangan bercinta lagi sebelum kahwin. nanti bila nak kahwin cari orang lelaki yang betul betul. jangan mudah percaya dengan lelaki. Belajar betul betul. Jangan harapkan duit suami. mama nak Nadira survive dan independent. mama taknak Nadira heartborken macam dulu" - Mama Suria


I will. Tapi aku tak nak cari. aku belum terbuka hati untuk cakap soal kahwin. bagi aku semua lelaki sama. kalau ada yang mampu buka hati aku. pandangan aku dia sangat hebat. 




POINT KEDUA : 

waktu dekat MRSM. aku ni Wakil Pelajar. wakil pelajar konon. lulz. tak percaya? nah gambar.

kalau nak tahu yang muka paling berwibawa sekali. tu lah aku.

dekat maktab. aku bukan lah TOP students. jadi sebagai wakil pelajar. entah macam mana aku dapat keberanian untuk bertanding dan menghujahkan manifesto di hadapan khalayak ramai. semata mata untuk pancing undi lulz. pemimpin. Tapi. aku memang suka memimpin. like a boss. you know. dan itu lah point kedua Cikgu yang tak suka aku tu. 

aku : Cikgu. saya nak balik bilik jap. saya nak amik barang saya.
Cikgu : pergi lah Nadira. buat lah apa kamu suka. nak balik bilik tak pergi kelas pun tak apa. 
Ini kan sekolah kamu.

aku : (memang balik asrama betul betul dan aku tak keluar langsung dari bilik. )



POINT KETIGA : 

Cikgu ni suka bangkang idea kreatif aku. suruh handle event hari guru. tapi idea kreatif aku semua dia reject. 

idea kreatif aku. aku nak semua cikgu datang dengan seekor katak. so aku yang akan cari katak katak tu. and sebenarnya aku pun tak faham kenapa katak. dan apa kaitan dengan hari guru? hmm.  


tapi. last last. before aku tinggalkan maktab. even aku pernah tak suka cikgu ni. dia jugak orang yang aku paling sentimental. last day sebelum aku chow dari maktab. aku lepak sampai midnight dekat rumah dia and tengok tv sama sama. sweet kan? 


walaupun sweet. aku rasa tak cukup sweet sebab BM aku tetap B+. so aku wonder. cikgu ni dah halalkan belum segala ilmu dia bagi kat aku? kata tengok tv sama sama. so conclusion. keberkatan tu penting. jadi dalam hidup. apa sekalipun aku buat. aku akan cuba ikhlas kan diri aku. once kau Ikhlas. kau akan berjuang untuk apa yang kau kejar. tanpa paksaan. tanpa meminta. kau akan dapat. Tuhan akan bagi.

Tuhan Maha Sibuk. dan walaupun Dia Maha Sibuk. tapi yakin lah yang sesaat. kau belum pernah dilepas pandang. cuma kita yang tak maha sibuk ni lah yang selalu terlepas pandang. dan aku yakin. bila aku tak dapat apa yang aku dah usahakan. dan setiap kali aku rasa usaha aku sia sia. Tuhan tahu sekuat mana aku dah berusaha. 


pointless kan entry hari ni? aku pun tak faham apa motif aku tulis.  apa apa pun. 1 April. bermula dengan baik. mama  Suria hadiahkan ini untuk saya. 


dan lagi satu. thank you to Najmi Haris sebab belanja aku dinner. chicken chop gittew. FYI aku dipaksa untuk creditkan nama dia dalam blog aku.  dia paksa serius dia paksa. nah bukti.



sempat lah kitorang having a deep conversation. 

"aku nak keluar lah Najmi. aku tak nak duduk sini. aku nak pergi jauh"

"alar Tasha. tunggu lah. nak ikut"

"You know. it's when you're hurt the most . your heart ache. dan kau rasa macam kau tak nak jumpa lagi semua orang yang ada dekat sini"









6 comments:

D-SIM said...

" kalau nak tahu yang muka paling berwibawa sekali. tu lah aku. "

xde muka yang berwibawa pun haha.

Hidup ini memang kena berpenat, berpenat gembirakan hati orang lain.
Hati mak ayah kita, adik beradik kita, kawan - kawn..guru sekali walau terkadang rasa penat atau hati terguris.

Waktu kita gembira ? Syurga nanti. Cuma kita perlu percaya pada balasan baik Allah terhadap orang yang bersusah payah jaga hubungan dengan manusia. Habluminallah Habluminannas.

Syazwanie Afandi said...

suka baca.. sweet.. good luck :)

natashanazan.blogspot.com said...

yeah. habluminallah and habluminnas. love it. aku pegang benda tu. dan I do know about the beauty of forgiveness. Cuma kadang kadang. kita penat kan untuk jaga hati semua orang. cuma perlukan keyakinan dan sabar. and by the way, kalau tak nampak yang paling berwibawa. cuba cari yang paling comel pulak. *angkat kening*

natashanazan.blogspot.com said...

awww. thanks for the wish my dear. Good luck in your life too. have faith. trust and follow your dreams even if it is opposite with others :)

Anonymous said...

Hi Tasha, I just love to read your entries. Sangat memberi semangat dan terbaik. Do keep blogging,and wishing you all the best in yr life :)

natashanazan.blogspot.com said...

Hye Anon. Im not sure who's on earth im speaking with. and im not sure which part i do inspired you by my writing. sebab. kita menulis just to express. not to impress. and not to gain praise. or to gain followers. sekadar cukup untuk saya mengekspresikan apa yang saya rasa. anyway. thanks again. for the pray..